Verzekeraars kunnen de polis van klanten opzeggen als die te vaak claims indienen, blijkt uit recente klachten bij een financieel geschilleninstituut. Vooral bij rechtsbijstandverzekeringen komt het regelmatig voor dat klanten hun verzekering verliezen vanwege herhaaldelijke claims, zelfs als deze binnen de voorwaarden van de polis vallen. Ook andere verzekeringen, zoals auto- en woonverzekeringen, kunnen worden beëindigd wanneer een klant bovenmatig claimt.
Verzekeraars moeten duidelijke waarschuwingen geven voordat ze een polis opzeggen. Dit komt voort uit de noodzaak om de premies betaalbaar te houden. Klanten die vaak schade claimen, kosten de verzekeraar veel geld, wat kan leiden tot stijgende premies voor alle verzekerden. Daarom wordt eerst geprobeerd het claimgedrag te beperken, bijvoorbeeld door een waarschuwing of een hoger eigen risico.
Consumenten kunnen bij een geschilleninstituut klagen over de opzegging van hun verzekering. Een veelbesproken geval is dat van een arts die, ondanks waarschuwingen, meerdere keren rechtsbijstand zocht voor problemen rondom de bouw van zijn vakantiehuis. De verzekeraar beëindigde uiteindelijk zijn polis, en de klacht van de arts werd ongegrond verklaard.
In andere gevallen, zoals bij een rechtsbijstandverzekering bij Nationale-Nederlanden, kan de opzegging nietig worden verklaard. In dit specifieke geval ontving de klant geen waarschuwingsbrief, waardoor de verzekeraar de polis moest herstellen.
Verzekeraars zijn verplicht om klanten eerst op hun claimgedrag te wijzen voordat er stappen worden ondernomen, zoals het verhogen van de premie of het eigen risico. Pas als er na meerdere waarschuwingen geen verandering optreedt, kan een verzekeraar besluiten de polis op te zeggen, meestal pas bij het verstrijken van het lopende contract.
bereikbaar tussen:
9:00 - 12:00 en 13:00 - 17:00